LilaRahikka

Viron autolauttojen puuttellinen avunsaanti puhuttaa

Iltalehti uutisoi 16.02.2017 viiden lapsen äidistä Teija Tripolitista, 56, joka sai Viking Linen laivalla sydänkohtauksen. Teijan sydän saatiin käyntiin vasta 35 minuuttia elottomuuden toteamisen jälkeen. Puolen tunnin hapettumuudella oli seurauksensa. Hoidon puutteellisuuden ja henkilökunnan yleisen piittaamattomuuden vuoksi Teija tulee makaamaan lopun elämänsä halvaantuneena hoitokodissa. Iltalehti kirjoittaa artikkelissaan: "Teijan perhe haluaa varoittaa ihmisiä siitä, ettei varustamoilla ole minkäänlaista lain velvoittamaa määräystä auttaa sairastuneita tai sairaskohtauksen saaneita matkustajia".

 

Olin itse Tallinnan risteilyllä viime viikonloppuna ja raskaana viimeisellä kuulla. Mielessä ei tietenkään ollut käynyt, etteikö laivalla saisi apua jos sitä tulisi tarvitsemaan. Jos vauvalle tai minulle olisi tullut hätä, olisimmeko saaneet pärjätä omillamme? Teijan tapauksessa ei ollut saatu lääkärihelikopteria keskelle Suomenlahtea, lääkäriä suostuttu kuuluttamaan matkustajien joukosta yleisen paniikin pelossa eikä kukaan ollut osannut tai uskaltanut käyttää trakeostomian välineitä (reiän tekeminen henkitorveen).

 

Viking Linen mukaan "sairaanhoitajien pääsääntöinen tehtävä on hoitaa laivan henkilökuntaa - ei matkustajia". On ihme sinänsä, että Teija jäi tällä hoidolla eloon. Lentokoneissa kuulutetaan poikkeuksetta lääkäriä tai muuta sairaanhoidon taitoja omaavaa henkilöä tällaisen tapauksen satuttua. Tilanteiseen on ennalta varauduttu. Miksei myös laivalla?

 

Matkustin itse virolaisen Tallinkin omistamalla M/S Silja Europalla, jossa on hyttipaikkoja 3696:lle henkilölle. Viking XPRS on hitusen pienempi: matkustajamäärältään noin 2500 henkilöä. Tuhansiin ihmisiin mahtuu joukkoon sairaita, vanhuksia, raskaana olevia, yllättäviä sairaskohtauksia sekä tapaturmia. Harva miettii autolautalle lähtiessään sitä, kuinka saada apua sitä tarvittaessa. Meillä Suomessa apua saadaan suhteellisen nopeasti tilanteesta ja paikasta riippuen. Olemme tuudittautuneet turvallisuuteen. Hoitajamme ovat ammattitaitoisia ja tietävät velvollisuutensa auttaa, jos tilanne tulee eteen. Viron lautalla ongelmaksi muodostunee myös henkilökunnan kielitaito. "En ymmarra", oli jo minullekin tuttu vastaus viime viikonlopun reissulla.

 

EU on ehtinyt puuttua kahvinkeittimien ajastimiin, imureiden tehoon ja tehnyt monesta sellaisesta asiasta ongelman, jossa ongelmaa ei alunperin ollut. Suurennuslasilla pienetkin asiat ovat isoja. Meillä pohditaan Muumien kielenkäyttöä vaapukkamehuineen telkkarissa ja kiistelimme veneverosta tosissamme. Positiivista kuitenkin, että Suomessa kansalaisten ensiaputaito on vuosien saatossa parantunut. Moni työpaikka vaatii nykyisin vähintään EA1:n käymistä ja kursseja järjestetään säännöllisesti. EA1 -kurssilla henkilö saa tietotaidot perus ensiavun antamiseen elvytyksen, haavanhoidon ja yleisten tapaturmien varalta. Valitettavasti taito unohtuu jo pienessä ajassa helposti. Tärkeää olisi lisätä ensiapu omaksi kurssikseen myös peruskouluihin ja lukioihin. Kursseilla tulisi kannustaa ihmisiä rohkeuteen jos tilanne tulee eteen. On tärkeää edes yrittää toimia kuin jättää kokonaan toimimatta "kun en mä kumminkaan osaa". Mitä nuorempana asiat opetetaan, sitä luontevimmilta ne tuntuvat aikuisenakin.

 

Autolauttojen puutteliseen ensihoitoon tulisi saada muutos. Asia on hankala laivojen seilatessa toisen maan lipun alla, muttei mahdoton. Matkustaja-alukset vaativat henkilökunnaltaan pelastautumisen pätevyydet koskien myös tarjoilijoita ja yleisiä työntekijöitä. Suomessa tähän koulutuskokonaisuuteen kuuluu jo ensiapu. Muistan itse saaneeni Kotkan merenkulun oppilaitoksessa elämäni ensimmäisen kosketuksen avunantoon ja elvytykseen. Tämäkin olisi vain saanut olla laajempi kun mietitään kuinka turvatonta keskellä merta voi pahimmillaan olla. Näin kärjistetysti voi miettiä: Tarvitseeko sairaskohtauksen riskin omaava henkilö risteilylle mukaan oman, ensihoitotaitoisen henkilön vai onko luotettava hyvään onneen?

 

Teijan tapauksesta kertova artikkeli löytyy Iltalehden sivuilta: http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702152200071563_uu.shtml

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Kiitos hienosta kirjoituksesta, Lila. Sinulla on sydän paikallaan. Kiitoksen ansaitsee myös Iltalehti, joka selkeästi kertoo mitä tapahtui. Siinä lehdistö toteuttaa sitä tehtävää, jota varten se on olemassa.

Näillä laivoilla juodaan olutta, lauletaan, karaokea, syödään lohilounaita ja kermakakkuja….

Miten on turvallisuuden laita? Voidaan kysyä, mitä oleellisia parannuksia on tehty näihin laivoihin Estonia- tragedian jälkeen. Matkustajia on tuhansia kerralla.

Voidaan epäillä edelleenkin että pelastusveneitä ei kyetä laskemaan korkeassa aallokossa. Ne rikkoutuvat laivan kylkeen.
Helikopterin laskeutuminen on vaikeaa kovassa merenkäynnissä koska laivan kansi nousee ja laskee nopeasti, pelastuslauttaan on maallikon vaikea kiivetä merestä

Avun, esim helikopterin kutsuminen paikalle ei ole aina helppoa henkilökunnallekaan, koska mm pelätään turhaa hälytystä.

Onneksi Tallinna- Helsinki väli on lyhyt ja vesi niin matalaa, että ei juurikaan ole kohtaa, johon laiva uppoaisia kokonaan.

Joitakin vuosia sitten eräs puolituttu kuoli sydänkohtaukseen laivalla heti Tallinnasta lähdön jälkeen. Siinä tuskin oli kyse mistään laiminlyönnistä tms.

Toimituksen poiminnat